یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ |۱۹ صفر ۱۴۴۶ | Aug 25, 2024
تصاویر/ نشست هم اندیشی بررسی راهکارهای تقویت همکاری حوزه علمیه و دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خوزستان گفت: حوزه و دانشگاه دو کنشگر جدی و اصلی جامعه در عرصه های علمی، پژوهشی، فرهنگی و سیاسی هستند. اگر این دو با هم در یک مسیر همراه باشند و بتوانند هم پوشانی خوب و مثبتی داشته باشند می توانند تٱثیر خود را در تمامی عرصه ها بیشتر کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، حجت الاسلام و المسلمین بلادیان مدیرحوزه علمیه خوزستان در نشست هم اندیشی تقویت بررسی راهکارهای تقویت همکاری حوزه علمیه و دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان که امروز در سالن جلسات دانشگاه آزاد اسلامی اهواز برگزار شد ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) و قیام ۱۵ خرداد، بیان داشت: باید خدا رو شاکر باشیم که در عهدی زندگی می کنیم که رایحه ی روح بخش امام روح الله(ره) بزرگ در آن استشمام و زیر سایه معنوی، روحانی و متصل به وحی مقام معظم رهبری امام خامنه ای هستیم. همچنین باید خدا را شاکر باشیم که در این عصر الگوها، شواهد و بیناتی برای کار مؤمنانه، مخلصانه و همراه با تعهد (مانند شهید سلیمانی و شهدای خدمت و در رٱس آنها شهید جمهور شهید رئیسی)، برای ما قرار داده است؛ البته این نعمت ها بار مسئولیت ما را بسیار سنگین می کند.

وی در ادامه گفت: حوزه و دانشگاه دو کنشگر جدی و اصلی جامعه در عرصه های علمی، پژوهشی، فرهنگی و سیاسی هستند. اگر این دو با هم در یک مسیر همراه باشند و بتوانند هم پوشانی خوب و مثبتی داشته باشند می توانند تٱثیر خود را در تمامی عرصه های فوق الذکر بیشتر کرده و ان شاء الله بستر و زمینه ظهور امام عصر(عج) را مهیا کرده و به ظهور سرعت بخشند.

مدیر حوزه علمیه خوزستان ابراز داشت: شرایط فرهنگی جامعه معنایش الزاما این نیست که ما ضعفی در حیطه ی مسائل کلامی و عقیدتی داشته باشیم چرا که می توانیم این را به راحتی ادعا کنیم که ما (مجموعه علما، دانشمندان و فضلای حوزه و بعضا دانشگاه) در امور کلامی، اعتقادی و باورهای دینی و وحیانی در قله های معرفتی و علمی هستیم.

وی ادامه داد: ابلیس و دارو دسته اش یعنی شیاطین جن و انس و همچنین هوای نفس مانع تٱثیرپذیری انسان ها می شود از این رو می بینید که حتی پیامبران الهی به زعم و نگاه کسانی که به کمیت بها می دهند شاید موفقیت های آنچنانی نداشته اند؛ مهم این است که در بیان رسالت خودشان، تبلیغ دین، ابلاغ معارف و انتقال مفاهیم بلند توحید، معاد، امامت و ولایت کم و کسر نگذاشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین گفت: در حال حاضر در نظام جمهوری اسلامی بستر برای تبلیغ دین، ابلاغ معارف و انتقال مفاهیم بلند به طور کامل مهیا است و نشانه ی آن فوج فوج اسلام آوردن و گرایش به مکتب تشیع از سوی انسان هایی است که از آزاد اندیشی خوبی بهره مند هستند.

وی افزود: البته این دلیل نمی شود که ما کار و وظیفه ای که بر دوش داریم را سبک بشماریم و تلاش و مجاهدتی را که باید در عرصه های تبیینی و تبلیغی توسط علما و فضلای حوزه های علمیه صورت گیرد را کوچک بشماریم نه خیر باید بر اساس وظیفه در حد توان پای این مکتب، دین و معارف در کنار دانشگاه ها بایستیم. البته به وعده ی الهی هم اطمینان داریم و می دانیم که پیروزی از آن ماست.

مدیر حوزه علمیه خوزستان ضمن تٱکید بر لزوم تقویت تعاملات حوزه و دانشگاه در مسائل علمی، عنوان کرد: باید کارگروه های مختلفی در زمینه های مختلف علمی، پژوهشی و فرهنگی توسط معاونین و مسئولین بخش های مختلف حوزه و دانشگاه صورت گیرد و در این کارگروه ها زمینه های تقویت همکاری ها و تعاملات فی مابین بررسی شود.

وی ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت ها، خلاقیت ها و نوآوری های دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان در عرصه های علمی و پژوهشی، بیان کرد: شاید بشود از این پس در هر طرح، ایده و پروژه ی جدیدی که دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان بخواهد آن را اجرا کند ابتدا پیوست های فقهی آن مورد بررسی قرار گیرد. حوزه علمیه خوزستان می تواند در این زمینه کمک کار خوبی برای دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان باشد.

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان، عنوان کرد: حوزه علمیه خوزستان دارای اساتید و فضلای توانمندی مانند حجت الاسلام و المسلمین براتی معین رئیس دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان خوزستان و ایلام، است که می توانند در زمینه های علمی و تدریس حتی در رشته های غیرمعارفی کمک خوبی برای دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان باشند. در حیطه های پژوهشی نیز حوزه علمیه خوزستان می تواند در برگزاری کنفرانس ها و کرسی های آزاد اندیشی همکاری مؤثری با این نهاد داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه حوزه های علمیه و دانشگاه ها در زمینه اسلامی کردن علوم انسانی تاکنون بسیار ضعیف عمل کرده اند؛ چند سالی است که مقام معظم رهبری با جدیت این دغدغه را مطرح کرده اند و البته کارهایی در این زمینه با تٱسیس دانشگاه امام خمینی(ره) صورت گرفت ولی این کارها شاید به یک اتقانی که بشود آن را به عنوان یک مجموعه کامل علمی با سرفصل های معین و مشخص ارائه داد، نرسیده است.

مدیر حوزه علمیه خوزستان تصریح کرد: باید در این زمینه(اسلامی کردن علوم انسانی) کارگروهی توسط حوزه علمیه و دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان تشکیل شود و اساتید فاضل، محترم، متدین و متعهد به علوم وحیانی با علما و فضلای حوزه بنشینند و سرفصل های علوم انسانی اسلامی را تنظیم کنند.

وی گفت: الحمدلله استان ما از علما و فضلای خوب و غنی ای در حوزه علمیه خوزستان و اساتید و هیئت های علمی فاضل و دانشمندی در دانشگاه های استان برخوردار است شاید بتوانیم به کمک یکدیگر با تعامل خوبی که صورت می گیرد این سرفصل ها را تدوین کرده و مشکل بزرگی را از دوش حوزه های علمیه و دانشگاه های سراسر کشور برداریم.

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان در پایان ضمن تاکید بر همراهی و هم پوشانی حوزه علمیه و دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان از دکتر علی افروس رئیس دانشگاه، حجت الاسلام و المسلمین براتی معین رئیس دانشگاه های آزاد اسلامی خوزستان و ایلام، حجت الاسلام حزبه زاده مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان و هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی اهواز تقدیر و تشکر کرد و گفت: امیدواریم برگزاری این قبیل جلسات سرآغازی برای یک حرکت میدانی قوی با خروجی های خوب، مفید و مؤثر در عالم علم و معرفت باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha